Sektor Normalizacji Telekomunikacji ITU zajmuje się tworzeniem standardów wysokiej jakości, które obejmują wszystkie dziedziny telekomunikacji. Powstał w 1993 roku. Do ITU-T należą m.in. Polkomtel S.A, NASK, Telekomunikacja Polska.
Metryki dotyczące efektywności przekazu pakietów w sieciach IP zostały zdefiniowane w dokumentach [43] i [44] a poniżej przedstawiona jest krotka charakterystyka najważniejszych z nich.
Opóźnienie przekazu pakietów IPTD (ang. IP Packet Transfer Delay)
Zbiór próbek dotyczących czasu upływającego pomiędzy wysłaniem pierwszego bitu a odebraniem ostatniego bitu pakietu pomiarowego przesyłanego pomiędzy dwoma punktami pomiarowymi umieszczonymi w mierzonej sieci lub jej części.
Wartość metryki podawana jest w postaci następujących parametrów statystycznych próbki:
Minimalne opóźnienie (min IPTD)
Maksymalne opóźnienie (max IPTD)
Średnie opóźnienie (mean IPTD)
Zmienność opóźnienia przekazu pakietów IPDV (ang. IP Packet Delay Variation)
Różnica pomiędzy kwantylem rzędu (1-α) rozkładu opóźnienia przekazu pakietów IPTD a wartością minimalnego opóźnienia min IPTD zmierzoną dla danego okresu pomiarowego. Metryka występuje również pod określeniem błędu jitter.
Poziom strat pakietów IPLR (ang. IP Packet Loss Ratio)
Stosunek liczby pakietów straconych do pakietów wysłanych w danym okresie pomiarowym. Za stracone pakiety uznaje się te, które nie zostały w ogóle odebrane, lub też mają opóźnienie wyższe niż 3 sekundy.
Poziom błędnych pakietów IPER (ang. IP Packet Error Ratio)
Stosunek liczby pakietów z błędami w polu danych pakietu i poprawnym nagłówkiem, do liczby pakietów wysłanych w danym okresie pomiarowym
Przepływność na poziomie pakietów IPPT (ang. IP Packet Throughput)
Stosunek liczby pakietów odebranych w danym okresie pomiarowym do długości tego okresu.
Przepływność bajtowa IPOT (ang. Octet-based IP Packet Throughput)
Stosunek liczby bajtów zawartych w pakietach odebranych w danym punkcie sieci w danym okresie pomiarowym do długości tego okresu
Dostępność usługi IP (ang. IP service availability)
Jeśli w danym okresie pomiarowym poziom strat pakietów IPLR jest mniejszy od założonego progu c1, to usługa jest uważana za dostępną. Wysokość progu jest zależna od rodzaju klasy usługi i wynosi:
klasa standard c1 = 0,75
klasa 0 c1 = 0,03
klasa 1 c1 = 0,2
Copyright © 2008-2010 EPrace oraz autorzy prac.